×
tekort aan begripvoor de leerstoornis (goede) literatuur er is een tekort aan = = READSEARCH cijfers op maat! letters op maat? Klik op de pijlen om een abstracte visualisatie van tijd te zien. A mathematician’s tools are alien to me. Dyscalculie ontcijferd Een ontwerpend onderzoek waarvan je het proces hier kan ontdekken in een gelijkaardigebeeldtaal als in het boek. ContactAline De Feyter, Grafisch ontwerp en letterontwerp Masterproef 2018-2020 Sint Lucas Antwerpen04 97102949aline475defeyter@gmail.com ONDERZOEK ONTWERPEND TYPOGRAFISCH AUGMENTED REALITY (AR) MASTERCLASS Wat kan er met vormgeving gedaan worden aan getalbegrip of number sense? + METHODIEK VAN DYSCALCULICI DYSCALCULIE ONTCIJFERD Wat kan ik als vormgever bijdragen aan het lopend onderzoek naar de leerstoornis dyscalculie? ONDERZOEK ONTWERPEND number sense & nonsense test 1 test 2 test 3 AR 1 AR 2 AR 3 AR 4 AR 5 AR 7 AR 8 AR 6 VIDEO 9 test 4 test 5 test 6 test 7 Opdracht 1 Los de cijferzoekers op. Deze puzzel is net het zelfde als een woordzoeker, alleen zoek je nu de juiste cijfercombinaties in plaats van woorden. 012 123 123456 234 45678 0123 1234 1234567 345 678 0123456789 12345 123456789 4567 789 12 x 12 sequence 1.1 Test 8 x 8 random 1.2 Test Crowding 098923434568901203 273934671572895692 12 x 12 backwards 1.3 Test 21054376543987698765439876543210321654876987659876543243210765987987654321 Opdracht 2 Hoeveel getallen staan er in de reeks? Contextueel begrip 2 Test Getalbegrip Opdracht 3 Tel de cirkels door ze één voor éénmet uw ogen te volgen. Synchroon en asynchroon telgedrag 3.1 Test Synchroon en asynchroon telgedrag 3.2 Test Getalbegrip Gebruik van een vinger ter aanduiding mag niet. Tel niet in paren en maak geen gebruik van de maaltafels. Opdracht 4 Welke vormen heb je nodig om het figuur na te maken? Positief 4.1 Test Negatief 4.2 Test Ruimtelijk inzicht De vormen kunnen elkaar overlappen. Helpt kleur ons om beter te onthouden? Hoe ziet iemand met dyscalculie een getal?
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x